شیر خشک دامی
امروزه ترکيب شير گاوهاي شيري با نيازهاي گوساله متفاوت است. اين نتيجه برنامه هاي به نژادي است كه در آن گاوها را در جهت افزايش ميزان چربي شير اصلاحمي نمايد . امروزه چربي موجود در شير تازه بيش از مقدار آن در گذشته مي باشد و در واقع اين مقدار چربي بيشتر از نياز گوساله است . لذا دستگاه گوارش دچار اختلال مي گردد و به خوبي قادر به هضم اين مقدار چربي نيست . در نتيجه چربي هضم نشده بصورت يك منبع غذايي براي باكتري ها در روده گوساله باقي مي ماند كه اين امر سبب بروز اسهال در گوساله ها مي شود . همچنين ميزان چربي در شير تازه در فصول مختلف ثابت نيست و بر حسب زمان متغير است اما ميزان چربي در شير جايگزين ايزيلاك هميشه ثابت است .مقدار آهن موجود در ايزيلاك حدود 30 برابر مقدار آهن شير تازه است و وجود اين ميزان براي حيوانات در حال رشد بسيار مهم است. كمبود ويتامين باعث بروز مشكلات زيادي در رشد و سلامتي مي شود . ميزان ويتامين هاي AوD در شير گاو كافي نمي باشد . كمبود ويتامين A باعث اختلال در رشد و بروز ضايعات پوستي و كمبود ويتامين D هم باعث بي نظمي در متابوليسم كلسيم و فسفر مي شود . از اين رو افزودن ويتامين ها و مواد معدني براي حيوانات در حال رشد و بويژه گوساله ها ضروري است شیر خشک یک جانشین شونده شیر کامل برای تغذیه و پرورش گوساله هاست.
اگر سیستم تغذیه ای در مزرعه شما هر یک از روش های اتوماتیک یا دستی باشد شیر خشک بهترین انتخاب برای هر دو این سیستم های تغذیه ای خواهد بود. ترکیب جانشین شونده شیر به گونه ای از مواد خام مرغوب و اسیدی کننده ها انتخاب شده است تا بتوان آن را به مدت طولانی نگاه داشت و مصرف نمود. به منظور دستیابی مطمئن به رشدی سریع و نیز پرورش گوساله های سالم ، شیر خشک بر پایه مواد قابل هضمی که منشا شیری دارند تولید شده است.
1. دارای قابلیت حل شوندگی در آب سرد
2. دارای قابلیت هضم شوندگی بالا
3. فراهم آوردن رشد روزانه بالا
4. مناسب بودن برای هر دو سیستم تغذیه ای اتوماتیک و دستی

• حتما در دو ساعت اول تولد به گوساله ها کلستروم بخورانید.
• در 14 روز اول تولد به هنگام ظهر 1-2 لیتر آب ولرم در اختیار گوساله ها قرار دهید.
• از هفته سوم تولد آب آشامیدنی تمیز و تازه در اختیار گوساله ها قرار دهید
• از دو هفته به بعد علوفه خشبی و کنسانتره با کیفیت در اختیار گوساله ها قرار دهید.
• اگر میزان مصرف مواد خشبی کافی و میزان مصرف کنسانتره حدود 1 کیلو گرم باشد می توانید مقدار شیر مصرفی را کاهش دهید. وزن گوساله باید حدود 75 کیلوگرم باشد.

اخبار و مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *